
The state of the media in Kosovo 
 
 
 
Cees van Zweeden1

 
 
    
Introduction 
It is easy to speak about the Kosovo media in derogatory clichés. Kosovo is the 
only place in Europe deprived of foreign direct investment in the media. 
Newspaper circulation figures are the lowest on the continent. Radio stations 
serve as jukeboxes. Commercial television stations excel only in soaps. The 
public service broadcaster is best known for a gaffe which triggered widespread 
rioting in 2004. Political interference is rife. Copyright is infringed day and 
night. 
 Yet, almost unnoticed, over the past few years considerable progress has 
been made. Most of the framework of legislation, regulation and education has 
been put in place, and the media have gradually improved. 
 The Kosovo Assembly adopted a commendable civil defamation law, 
which was recently promulgated by the Special Representative of the Secretary-
General (SRSG), Kosovo's proconsul. This defamation law, which will open the 
way to revoking the existing criminal code, was the last part of the legal 
jigsaw. All other media laws had come into force in the previous two years. 
Kosovo now has a copyright law which meets European standards, as well as a 
public broadcasting law and a law establishing the broadcast media regulator. 
And the existing Law on Access to Official Documents has moved closer to 
proper implementation through an administrative directive. 
 The print media have established a multi-ethnic Press Council, which 
enforces a code of conduct. An Independent Media Commission has started to 
regulate the broadcast media. 
 The Kosovo Institute for Communication and Journalism, a centre of 
journalistic excellence situated on the outskirts of the capital, is running two-
year MA courses in journalism. The Kosovo Media Institute will shortly add to 
this the vital ingredient of mid-career training. However, a lot remains to be 
done. 
 
Print media 
On 8th May 2005 the daily newspaper Bota Sot was fined EUR 130,000 for — 
mainly — breaking the election law.2 Having a wealthy owner, it survived.3 
                                          
1 Cees van Zweeden was Senior Media Advisor to the OSCE Mission in Kosovo from May 

2005 until November 2006.   
2 The Temporary Media Commissioner imposed the fine for violating the Electoral Rule 

10/2004 and the Print Code of Conduct on five counts. These ranged from publishing an 
opinion poll without indicating the margin of error (EUR 10,000 fine) to failing to ensure 
that all political parties received fair and equitable news coverage (EUR 50,000 fine).  

3 Bota Sot only closed down in November 2006, but for a different reason. It had an 



The state of the media in Kosovo  
  

 

 Helsinki Monitor: Security and Human Rights 2007 no. 2 

139
 

  

                                                                                                                         

However, it would be an understatement to state that fines of that magnitude 
were having a 'chilling effect' on the freedom of expression in Kosovo4; they 
had a freezing effect. A few weeks later, Pavaresia, another daily, had to close 
down after receiving a EUR 14,000 fine. 
 These fines were not insignificant in Kosovo. The maximum amounts 
British newspapers nowadays pay in libel damages hover around EUR 300,000. 
But in Britain, daily newspapers typically sell between 300,000 and 3,000,000 
copies a day. In Kosovo the combined circulation of all daily newspapers is no 
more than 30,000, the lowest per capita figure in Europe. 
 It was not just the magnitude of the fines that was unusual. Even more 
exceptional was that they were imposed by a regulator, the Temporary Media 
Commissioner (TMC), appointed by the international community. Kosovo was 
at that time the only place in Europe, with the possible exception of Belarus, 
where the print media were still regulated by the state.5

 By 2005 it had become obvious that Kosovo was lagging badly behind the 
rest of Europe, including countries such as Bosnia. Until that year the OSCE, 
which had the media mandate in Kosovo, had focused on media training and the 
establishment of a public broadcaster. However, these efforts had come at the 
expense of completing the framework of laws, independent regulatory bodies 
and institutions for media education. At the start of 2005 this framework was 
virtually non-existent. 
 Kosovo had no defamation law, no copyright law, no public broadcasting 
law, and no law enabling the establishment of an independent broadcast media 
regulator. It had no self-regulatory institution for the print media, no mid-
career training institute for journalists, and only a few poorly-funded and 
politically-controlled faculties for media studies. 
 Instead it had a number of arcane regulations, put into place by the United 
Nations Mission in Kosovo (UNMIK), one of which empowered the TMC to 
regulate all media. 
 
Press Council 
An all-important assignment for the OSCE was to set up a Press Council, which 
was to be the self-regulatory body for the print media. The establishment of the 
Press Council was one of the 'standards' Kosovo had to meet for the status 
talks to be given the go-ahead by the United Nations Security Council. It was 
also a precondition for the TMC to revoke his powers over the print media.   

 
outstanding tax bill of EUR 450,000. 

4 This is the phrase commonly used by the European Court of Human Rights to criticise fines 
and compensation awards that are so high that they have the effect of stifling the freedom of 
expression.  

5 In Europe newspapers regulate themselves. The Kosovo print media had adopted a code of 
conduct, but it was the Temporary Media Commissioner who enforced it. He was appointed 
by the United Nations Mission in Kosovo (UNMIK), which exercised state-like powers over 
the territory.  



 Cees van Zweeden  
 

 

Helsinki Monitor: Security and Human Rights 2007 no. 2 

140  

                                         

The omens were bad. The establishment of a Press Council had been an 
objective for many years, but to no avail — all that the print media had 
managed to achieve was the token signing of a code of conduct which was 
subsequently largely ignored. In Bosnia, where the international community 
had put into place a self-regulatory body many years previously, it had failed 
dismally. And in Bulgaria it had taken 14 years even to establish such a body. 
 Surprisingly, in Kosovo in early summer 2005 it took the OSCE hardly 14 
days to conclude the negotiations with the daily newspapers on the basic 
principles of the Press Council (to work out the details and finalise the 
paperwork would require a few additional months). The reason, bizarrely, 
could be summed up in three words: Temporary Media Commissioner. 
 The fines imposed on them proved powerful incentives for the editors-in-
chief to go along with the plan for a Press Council, as this was considered the 
only way to break free from heavy-handed regulation by the TMC. 
 The structure proposed to the editors-in-chief was partly based on lessons 
learned from Bosnia. There, self-regulation had largely failed because the print 
media were insufficiently involved, and because the Press Council had no real 
powers. 
 Most importantly, however, the self-regulatory system in Bosnia was not 
cemented by law. As the Media Ombudsman6 in Sarajevo pointed out, 
complainants in Bosnia went straight to the courts, simply bypassing the Press 
Council. If we wanted to avoid this predicament, the Media Ombudsman said, 
we had to make sure that the civil defamation law would encourage self-
regulation. 
 Avoiding the mistakes made in Bosnia, the OSCE proposed a beefed-up 
version of the usual European self-regulatory system to the editors-in-chief: 
• the Press Council would have the power to impose fines and force 

members to print adjudications; 
• it would mainly consist of the editors-in-chief, as they were the ones who 

could enforce the code of conduct in their newsrooms; 
• and it would be — partly — financed by the publishers in order to avoid 

total dependence on donor money. 
After the editors-in-chief had embraced its concept for the Press Council, 

the OSCE proposed to insert two articles in the civil defamation law rewarding 
membership and ensuring complainants would first go to the Press Council 
before turning to the courts.7 As the process of drafting this law had just 
begun, the timing was perfect. 
 All worked out surprisingly well, and in late autumn 2005 the Press 

 
6 The Ombudsman, Mr Mehmed Halilovic, pointed to the high price which the print media 

paid for the failure of self-regulation in Bosnia. Compensation awarded by the courts had 
tripled after the defamation law had been decriminalised. 

7 Article 14.6 of the Law on Insult and Defamation reads, 'Compliance with remedial orders 
or instructions by a Press Council or relevant regulatory body shall be considered as a 
mitigating circumstance in determining any non-material compensation.’  



The state of the media in Kosovo  
  

 

 Helsinki Monitor: Security and Human Rights 2007 no. 2 

141
 

  

                                         

Council started to adjudicate readers' complaints of breaches of the code of 
conduct. It consisted of the editors-in-chief (or their deputies) of all but one of 
the print media outlets, including a Serbian, Bosnian and Turkish one. 
 Unfortunately, financial contributions by the affiliated papers remained 
late — or not at all — in coming.8 This seemed to be the result of a failure to 
sufficiently involve the owners of the papers in addition to their editors-in-
chief. 
 Even so, by the spring of 2006 the Kosovo Press Council was fully up and 
running. For the first time in their professional lives editors-in-chief were 
sitting together to discuss matters such as copyright, privacy and public 
interest. Suddenly the code of conduct, which had only been a document 
languishing in an OSCE filing cabinet, had sprung to life. 
 
Circulation 
Of course, self-regulation is only one part of the jigsaw. The quality of 
journalism is important, but so is the quantity. Per capita circulation figures in 
Kosovo are dwarfed even by those in countries such as Macedonia and 
Montenegro. The consequence is that whereas in many Western European 
countries newspapers remain the most important source of news, in Kosovo 
their role is marginal. 
  Unfortunately, this amounts to more than a simple economic problem. 
Traditionally, the media play a three-fold role in democratic society: They 
inform the public, they comment freely, and they expose wrongdoing. And, 
traditionally, it is the print media which are in the forefront of investigative 
journalism. 
 In particular, the absence of regional and local newspapers in Kosovo 
constitutes a severe democratic deficiency. For now, the OSCE monitors local 
authorities. But one day this will end, and even if it did not, the OSCE does not 
empower the public with the knowledge to make an informed choice at the 
ballot box — its reports are internal documents. The lack of regional local 
newspapers means local authorities go largely unchecked. 
 There are many reasons for the industry's predicament, such as poor 
distribution and the lack of foreign direct investment. But one of the main 
causes is poor reading habits, which hamper any attempt to increase circulation 
figures or to establish local and regional newspapers.  
 At a conference on the print media, held on 18th October 2006, the OSCE 
proposed several remedies. 
      In order to address the problem of poor reading habits, a children's daily 
should be considered, to be sent digitally to all primary schools which would 
then print as many copies as are required for classroom teaching. If the 
Ministry of Education made this part of the curriculum, instantly a circulation 

 
8 This problem has still not been resolved. In March 2007 only Koha Ditore had paid its full 

membership fee, while Yeni Donem, M Magazin and Zeri had only paid half of it. The 
other affiliated print media had not paid at all. 



 Cees van Zweeden  
 

 

Helsinki Monitor: Security and Human Rights 2007 no. 2 

142  

                                         

of 150,000 copies would be achieved, assuming that initially only 8 to 10 year 
olds would be involved. This would be five times more than the combined 
circulation of all other dailies. 
 PlayBac, the editor of a number of highly successful children's dailies in 
France,9 has said it that is prepared to launch a Kosovo edition, which would 
draw on the resources of its editorial office in Paris. The editor calculated the 
price for such an edition to be only EUR 200,000 per annum, a sum that would 
also cover the salary of one Paris-based Kosovo journalist and two Kosovo-
based correspondents. 
 To fill the gap at a local level, digital newspapers should be considered. 
Internet-penetration is growing rapidly, although still at a low level, and digital 
distribution is the only affordable way of providing local news. 
 
Radio and television      
If an outsider is asked about the Kosovo media, he is likely to come up with the 
March 2004 story. The Balkans had witnessed many cases of bad reporting 
before, especially by Serbian media, but probably nothing as blatantly incorrect 
as the report by the public service broadcaster (RTK) that month. 
 Four Albanian children had jumped into a cold and fast-flowing river to 
escape from a dog running towards them through a field. Three of them 
drowned. Without checking any facts, RTK reported that the dog had been set 
upon the boys by Serbs walking down the street across the field. The report 
caused widespread rioting in which nearly twenty people died, thousands of 
Serbian houses were torched and several monasteries burned to the ground. 
 Yet, the boy who had survived stated later: ‘There were two Serbs 
walking their dog. Suddenly the dog started running towards us. They shouted 
something to the dog. But I don't know what. I don't understand Serbian’.10

 Therefore, the only witness failed to confirm RTK's reading of the 
incident. The Serbs could have been trying to call their dog back. 
 
Public Service Broadcaster 
Could it happen again? At the time, the OSCE decided against replacing RTK's 
general manager, perhaps unwisely so. Instead, an international consultant was 
imposed on the company who advised RTK on editorial issues for a year and a 
half. When he left in the spring of 2006, RTK refused to accept a successor 
OSCE monitor. To RTK's credit, it has to be said that their reporting has 
remained rather balanced — almost to the point of being boring. According to 
opinion polls in 2005 and 2006, RTK was considered the most trustworthy of 

 
9 PlayBac distributes four dailies, aimed at children in age groups from 5 to 18. Their 

circulation figures went up from 27,000 in 1995 to over 200,000 now. They are the only 
success story in the French print media market. In November 2006 PlayBac launched its 
first foreign edition, aimed at the American market. 

10 One day after the drowning incident, Fitim Viseli, 13, made this statement to the author, 
who was the correspondent to the Netherlands Press Association at the time. NPA 25.03.04.  



The state of the media in Kosovo  
  

 

 Helsinki Monitor: Security and Human Rights 2007 no. 2 

143
 

  

                                         

the three Kovoso-wide television stations. 
 Crises, such as the indictment of the former Prime Minister Ramush 
Haradinaj, passed without RTK inciting any hatred. And minority programming, 
though still short of the legal requirement of 15% of broadcasting time, has 
increased. In September 2006 the board even took the bold decision of 
including minority broadcasting on its satellite channel, which is mainly 
destined for the — rather nationalistic — Albanian diaspora. 
 Yet, RTK has remained unpopular among minorities, notably the Serbs. A 
survey conducted by the OSCE in September 2006 showed that minorities 
generally disregard RTK's minority programming. This is a serious problem, 
not in the least for RTK itself. If minorities feel ill-served, this will in time 
erode the case for public broadcasting in Kosovo. 
 As has been argued by several experts, the only remedy for this problem 
is a second public channel for — mainly — minorities. 
 In June 2006 the OSCE’s Media Unit started to circulate the idea of such a 
channel. Although minority channels are not entirely unheard of in Europe, 
there was one novelty in the proposal: the existing commercial minority stations 
would be offered the opportunity to contribute to the channel by selling 
programming to RTK. Money to buy the programmes would be supplied by the 
minority fund, which had been established by the prime minister's office.11 
(Independent production companies would be offered the same opportunity.) 
 Initially, the plan was well received. The local minority stations loved the 
scheme for three reasons. Firstly, it would throw them a financial lifeline. 
Secondly, they would get Kosovo-wide coverage. And thirdly, they would 
retain their licences for local broadcasting. 
 However, after a few months the campaign for a second channel ran out 
of steam. Minority politicians strongly supported the idea, however the RTK 
board failed to understand the significance of a powerful gesture to the Serbian 
community in this year of status talks, and the prime minister's office was at 
best paying lip-service to the idea. Finally, within the international community 
there was no unanimous support for a move that would strengthen the public 
service broadcaster, even though the OSCE's Representative on the Freedom of 
the Media cherished the idea.12

 Unpopularity with minorities is not the only problem. As the consultant 
commissioned by the OSCE observed, RTK had failed to put its organisational 
structure on a modern footing. There was no categorisation of workplaces, 
vacancies were filled in a haphazard way at best, and more drivers than 
journalists were employed. 

 
11 This fund, to which RTK has to contribute 5% of its licence fee revenues, is meant to 

support minority media. However, its concept is flawed, as it fails to establish a link 
between subsidies and programmatic output. Subsidies are largely given to buy equipment; 
there is no guarantee that this equipment is used for the production of minority programmes.  

12 In his report on Kosovo, published on 3rd July 2006, Ambassador Haraszti called the idea 
‘worthy of support’. 



 Cees van Zweeden  
 

 

Helsinki Monitor: Security and Human Rights 2007 no. 2 

144  

                                         

 RTK is now reluctantly undergoing a restructuring, following the advice of 
yet another OSCE appointed expert. However, its future remains in doubt.   
 The first uncertainty is funding. Although income from the licence fee has 
dramatically increased, RTK remains Europe's poorest public service 
broadcaster. It does not own its premises, lacks the funding for capital 
investments, and cannot increase its footprint from the present 75% of the 
territory to the legally required 90%. International funding could have become 
available for enlarging this footprint, had the second channel been materialised, 
but the board failed to see the window of opportunity. 
 Secondly, there is a risk of political interference. Under the Independent 
Media Commission Law RTK has to channel all its revenues through the 
Kosovo Consolidated Fund, which is a treasury account. This has the potential 
of compromising RTK's independence. Instead, the law should have obliged the 
diversion of all revenues to the board of directors, which is appointed by — and 
should report to — parliament. 
 The often quoted advantage of this stipulated structure is that RTK's 
finances become subject to controls by the auditor-general, but widespread 
corruption in the state sector has shown that this is no panacea. Disposing of 
commercial revenues through advertising, RTK could quite easily understate its 
revenues and withhold funds from the treasury account and thus from the 
Auditor-General's eyes. Indeed, by the end of September 2006 there were 
suspicions that RTK had precisely done so.13

 
Independent Media Commission 
The important task of regulating the electronic media was conferred upon the 
Independent Media Commission (IMC), the institution succeeding the TMC. The 
IMC held its inaugural meeting on 28th August 2006, almost a year after the 
promulgation of the Independent Media Commission Law. 
 Although its first meetings were business-like, the IMC is expected to face 
numerous problems. 
 One of them is acceptance by minorities. As stipulated by the law the IMC 
council must have minority representation. However, currently all of its staff-
members are ethnic Albanians. This has hampered the IMC from being 
considered neutral by minority media, especially in the predominantly Serbian 
areas north of the Ibar river. 
 The IMC is also bound to be torn between RTK and the two Kosovo-wide 
commercial television stations14 over the thorny issue of advertising. Under the 
law the IMC has to decide upon the percentage of advertising RTK is entitled to 
on a year-by-year basis. It allows the regulator to reduce advertising as it sees 

 
13 By the end of September 2006 the auditing report of Deloitte & Touche was already five 

month late, possibly because of suspicions that RTK had failed to declare large sums of 
advertisement money. However, eventually the report was published with no irregularities 
indicated.  

14 TV21 and Koha TV. 



The state of the media in Kosovo  
  

 

 Helsinki Monitor: Security and Human Rights 2007 no. 2 

145
 

  

                                         

fit, provided that RTK's revenues from the licence fee have increased. Thus the 
IMC is in a position to stifle RTK's growth, withholding funds for enlarging the 
footprint or investing in equipment. 

After the adoption of the RTK law by parliament, the OSCE proposed to 
stipulate a lower limit of 8% (of broadcasting time) advertising on the public 
channel. Virtually all public service broadcasters in Europe are allowed to have 
some revenues from advertising, as this is considered a source of income 
independent of politicians. Advertising also prevents them from becoming too 
elitist, as revenues from it depend on the popularity of programmes.15

 However, the Special Representative of the Secretary General (SRSG) 
refused to go along with the OSCE's proposal.16 Predictably, this was not 
appreciated by RTK, all the more so because the SRSG did amend the law to 
make sure that all its revenues would pass through a treasury-account. 
 The SRSG had several reasons for not acting upon the OSCE's advice. One 
was his general reluctance to intervene too heavy-handedly in the legislative 
process. But perhaps more importantly, was his susceptibility to the arguments 
of the 'American lobby'.   
 The advertising issue had dogged the international community long before 
the RTK law came up for promulgation. Europeans, who had been instrumental 
in creating RTK from scratch, believed that the public service broadcaster 
should have at least some advertising. Americans, however, were convinced 
that advertising on public channels could only come at the expense of the 
commercial stations.17

 What has been largely overlooked, however, is another issue: the 
implications for the IMC. 
 By refusing to accept the OSCE's proposal, the SRSG burdened the IMC 
with the powers to financially make or break RTK. No other regulator in 
Europe has been given such draconian powers. Given the amounts involved — 
before RTK started to phase out barter in 2005 it earned almost 1.5 million 
euros from advertising — the IMC risks being exposed to bribery by both RTK 
and its commercial rivals. 
 The IMC's independence is further compromised by its dependence on 
state funding. The IMC law forces the regulator to negotiate its contribution 
from the state year by year, thus increasing the scope for political interference. 

 
15 Critics maintain that too much advertising entails the risk of 'dumbing down'. Therefore, a 

fixed percentage of 8 would have been preferable to a range of 8-20%. But the OSCE 
considered that this would have been too big an amendment of the law adopted by 
parliament. 

16 The SRSG has the power to amend laws before promulgating them. 
17 This view was rebutted by the International Advisory Group, which was commissioned to 

draft a report on the issue. The report, submitted in April 2002, concluded that it was 
wrong to assume that advertisements denied to RTK would automatically go to the 
commercial channels. However, the report was declared confidential and rapidly shelved by 
the then TMC, American-born Bob Gillette.  



 Cees van Zweeden  
 

 

Helsinki Monitor: Security and Human Rights 2007 no. 2 

146  

                                         

It would have been preferable if the law had fixed the amount of the yearly 
contribution, doing away with the necessity to negotiate. 
 
Legislation 
With legislating being a process rather than an event, Kosovo should strive to 
improve its media laws in the coming years. Laws in more developed countries 
have shortcomings too, as was recently shown in the Netherlands when two 
investigative journalists were jailed for failing to reveal the identity of a 
source.18 But often these countries have corrective mechanisms, such as a 
strong civil society. In the Netherlands the two journalists were set free after 
more than 3,000 colleagues had signed a petition and mainstream politicians 
had joined the fray. In Slovenia civil society even forced a referendum on a 
public broadcasting law which the government had introduced in 2004.19

 As Kosovo lacks such a civil society, a heavy burden lies on the 
international community — and in particular on the OSCE — to assist the 
Assembly with media legislation. In July 2006 the OSCE Representative on the 
Freedom of the Media, Ambassador Haraszti, stressed the need for 
improvements in his report. 
 Apart from the RTK and IMC laws, which should be amended (as discussed 
above), there is scope for improvement with regard to the Law on Defamation 
and Insult and the Law on Access to Official Documents. 
 
Defamation Law 
The defamation law constitutes a major step forward. It decriminalises 
defamation, rewards self-regulation, places the burden of proof on the plaintiff 
in public interest cases, allows journalists to protect their sources, and limits 
the amount of compensation which the courts may impose. 
 However, it has one severe shortcoming: the inclusion of insult. In 
committee meetings of the Assembly, Kosovo's parliament, the OSCE strongly 
argued against this inclusion. But as support from the media and other parts of 
civil society on this crucial issue was absent, members of parliament could not 
be convinced. 
 The key difference between defamation and insult provisions is that the 
first seeks to protect a person's reputation whereas the latter aims to protect a 
person's feelings (a purely subjective value which cannot be proven by any 
objective facts). 

 
18 On Monday 27th November 2006 a judge imprisoned journalists Bart Moos and Joost de 

Haas in an effort to force them to reveal their source. The Netherlands came under criticism 
from media watchdogs such as Article 19 for lacking legislation which allows journalists to 
protect their sources. Instantly an initiative was taken by members of Parliament to 
introduce such a law. 

19 The law would have turned the public service broadcaster back into a state broadcaster. The 
referendum, called by supporters of independent media, was narrowly lost. But eventually 
the government was forced to water down the law. 



The state of the media in Kosovo  
  

 

 Helsinki Monitor: Security and Human Rights 2007 no. 2 

147
 

  

                                         

 Members of parliament insisted on the insult provision, because insult is 
deemed such an important offence in Kosovo society. However, this is 
precisely why insult should be eliminated from the law. 
 If a newspaper called a politician ‘an idiot’ for spending EUR 200,000 of 
taxpayers’ money on an armoured vehicle, this should simply be considered a 
— strongly worded — expression of opinion. As such the comment would be 
protected under the law. But the politician could still claim his feelings had 
been hurt by the paper, and sue for compensation. Therefore, the insult 
provision is likely to have a chilling effect on the freedom of expression in 
Kosovo.20

 
Law on Access to Official Documents 
The Law on Access to Official Documents is another vital piece of legislation. 
It promotes the principle of open government, and allows the media to 
scrutinise society. When it came into force in the United Kingdom in 2005, it 
proved a powerful tool for the press, enabling them to print many scoops. 
 However, three years after its promulgation the law is barely applied in 
Kosovo. One reason for this is that the government was slow in drafting a 
proper administrative instruction, a set of guidelines for civil servants. But 
evidence in other transition countries has overwhelmingly shown that much 
more is needed for such a law to work.21

 Since Kosovo has 44,000 pending court cases, very few people would 
consider going to court if they believe they have unlawfully been denied access 
to a document. Therefore, for the law to be enforced, Kosovo should appoint 
an Information Commissioner who could become part of the Ombudsman's 
Office. This Commissioner should have wide-ranging powers to force public 
bodies to comply with the law. 
 This is a model which functions well in the developed world. In some 
countries, only notices requiring government departments to disclose 
information can be vetoed (in the United Kingdom the relevant cabinet minister 
has the power of veto, whereas in New Zealand a veto requires the collective 
agreement of the Cabinet). However, in most countries jurisdictions operate 
without any power of executive veto at all. 
 
Education 
By April 2007 all media laws had been promulgated, and the (self-)regulatory 
bodies were in place. How about the final part of the framework for free and 
democratic media, education? 
 Already in October 2005, the Norwegian-funded Kosovo Institute for 
Journalism and Communication had started its 2-year MA course, filling a gap 

 
20 Significantly, the media were excluded from liability for insult in the Provisional Criminal 

Code, which should ultimately be replaced by the civil Law on Defamation and Insult. 
21 In Bulgaria the media tested the law by filing 15,000 requests for documents. Almost all 

were ignored. 



 Cees van Zweeden  
 

 

Helsinki Monitor: Security and Human Rights 2007 no. 2 

148  

which had existed since the 1999 war. However, an institute for mid-career 
training was still lacking. 
 For years the international community had heavily invested in trainings 
for journalists. In the year 2000 the Canadian government alone spent more 
than one million Canadian dollars on such training programmes. Until 2005, 
organising media training was the bread and butter of the OSCE’s media 
department. 
 However, by 2005 it had become evident that these trainings had borne 
little fruit. Trainees were usually unmotivated, unless the courses took place in 
sought-after places. And many, if not most of the journalists who had been 
trained, had swapped their profession for more beneficial activities. 
 One reason for this was the lack of ownership. The training programmes 
were organised — almost imposed — by the international community. 
Therefore, it was decided to put the media in the driver’s seat. In autumn 2006 
the OSCE kick-started the Kosovo Media Institute (KMI), which was to be run by 
representatives from almost the entire media spectrum. The assumption was 
that the media would be in a better position to assess the training-needs and to 
offer diplomas recognised by the industry. 
 
Mid-career training 
There is little doubt that Kosovo needs such an institution. It boasts 120 
electronic media, nine daily newspapers, a number of weeklies and periodicals, 
and two news agencies. These media outlets employ at least 600 full-time 
reporters, and 800 others who would qualify for mid-career training (camera 
crew, technicians, editors, marketing staff, etc.). Although the media have 
considerably improved their act, shortcomings still abound. There are several 
ways to enhance the professionalism of the media, such as self-regulation and 
legislation. But education is crucial. 
 In 18 former communist countries mid-career training institutes have 
existed for at least six years for the simple reason that most journalists had 
either been trained under communism or not at all. If anything, the need for 
mid-career training in Kosovo is even greater. After 1989, when its autonomy 
was abolished, education suffered badly under the ‘parallel structures’. 
 As it will take up to a decade before KIJAC graduates start to fill the 
newsrooms in any numbers, a mid-career training institute is essential for the 
coming years. This is why KIJAC had envisaged such an institute until KMI 
started to emerge. At 1,400, the number of potential trainees is high enough to 
justify the KMI. But its sustainability has been questioned. 
 Important is KMI’s ability to keep costs in check, as donor money will dry 
up after several years (apart from the OSCE the European Agency for 
Reconstruction and the Open Society Institute have committed substantial 
financial support). Having identified affordable premises in Central Pristina and 
having recruited only two staff members, the institute seems to be off to a 
sensible start. 



The state of the media in Kosovo  
  

 

 Helsinki Monitor: Security and Human Rights 2007 no. 2 

149 
 

 

 Additionally, the affiliated media outlets have committed themselves to 
support KMI right from the first year. However, these contributions are bound 
to be small and ultimately much will depend on how the media evolve. If the 
print media manage to increase circulation figures to the regional average, the 
advertising market grows, and foreign direct investment in the media starts to 
flow in, the media should be able to sustain KMI in the medium term. 
 This is also important for another reason. If experience elsewhere on the 
continent is anything to go by, the Kosovo media landscape will look 
completely different in the future. Internet penetration will grow, and so will 
the potential for internet journalism. Cross-media initiatives, such as 
distributing news through mobile phones, are bound to happen sooner rather 
than later. The digital change over, scheduled for 2012, will lead to a 
proliferation of television stations. 
 New media require new skills. Print journalism, for example, is not the 
same as on-line journalism. In helping journalists and other media professionals 
to acquire these skills, KMI can play a crucial role. 
 
Conclusions 
With regard to the media, Kosovo has made commendable progress by putting 
into place a framework of laws, regulatory bodies and educational institutions. 
 However, some media laws need to be fine-tuned, as Kosovo can ill-
afforded less than perfect legislation. Insult should be struck out of the 
defamation law. The independence of the public service broadcaster and the 
broadcast media regulator could be better safeguarded. An Information 
Commissioner should be appointed to make the freedom of information law 
work. 

The public service broadcaster should    establish a second channel for 
minorities. This would also strengthen the case for public broadcasting in 
Kosovo. The Press Council has the potential of improving the quality of print 
journalism in Kosovo. However, for the print media to play their watchdog 
role, circulation figures have to go up. Children should be familiarised with 
reading the news through the establishment of a daily newspaper to be 
distributed through the school system. In order to professionalise the media, the 
success of KMI is crucial. Journalistic standards have risen in recent years, but 
nowhere near to European levels. 
 KMI will also be of vital importance for Kosovo to benefit from the 
opportunities offered by new technologies. New technologies, such as 
distributing the news though mobile phones, have the potential of gaining 
access to hundreds of thousands of customers. But they also require new skills 
for journalists and other media professionals. 
 


